Followers

 BabyFetus Ticker
pregnancy calendar

20 Jan 2013

Waiting for my baby 20 Jan 2013
Lilypie Pregnancy tickers

Khai & Firdaus 31st March 2012

Khai & Firdaus 31st March
Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Wedding tickers

Barakallah laka, wa barakallahu alaika wa jamaa bainakuma fi kulli khair 31st March 2012
Daisypath Wedding tickers

Engangement Day

Engangement Day
Daisypath Anniversary tickers

Friday, September 21, 2012

Tutorial : Camelia Felt Flower Handbouquet

Salam semua,

Seperti yang dijanjikan new tutorial untuk felt flower HB,

Tutotial asal diambil dari sini. Macam biasa la alter sikit supaya bersesuaian untuk buat HB.
Bunga ni agak leceh sikit nak buat sebab byk kene menjahit.
Tu yang saya ambil masa lama nak siapkan.

1) Mula2 print kan template bunga camelia ni dari link yang saya bagi kt atas tu. 
Ada 2 saiz yang saya ambil. Kalau kat template tu ada beberapa saiz saya ambil yang no 2 dan 3.
Tak besar sangat tak kecik sangat.



2) Lepas tu lekaplah template tu dekat felt dan gunting. 
Bahagian tengah die saya xgunting ikut garisan exactly. 
Sebab kalau tak lubang die akan jadi telalu besar. 
Susah nak letak pearl nanti. 
So saya buat lubang sikit - pakai gunting je.


3) Lepas tu saya gunting bahagian bucu yang 6 tu.
Nampak tak garisan kat bahagian tengah yang sepatutnya saya potong tu.


4) Ni kalau di terbalikkan. 
Kecil je kan lubang tengah tu.

5) Haa guntinglah banyak2 macam ni


6) Lepas dah gunting tu. Bucu yang 6 tu kene dijahit.
Jahit jelujur je.
Tapi bahagian lubang tengah tu jangan dijahit. 
Kat situ kita nak letak pearl.


7) Ni close up jahitan jelujur tu. 
Jangan lupa jahit jelujur kat bahagian yang ada garisan yang kita lekap tadi.
Sebab tu akan jadi bahagian bawah. 
Kalau tak nanti tak elok plak kesan2 lekap ada bahagian atas kan.

8) Ni hasil yang banyak2 di jahit.
Seriously it takes time.
Silalah bersabar menjahit ini ye.


9) Kemudian masukkan dawai putih dalam lubang pearl. 
Dan bengkokkan macam kat bawah ni.
Then curl kan dawai tu. LUpa ambil gambar.
Tapi faham kan?


10) Lepas tu masukkan kat celah lubang bunga tadi.
Owh jangan lupa tindih kan 2 saiz bunga sekali baru masukkan pearl.

11) Jadilah macam ni.


12) Lepas tu supaya bunga tu tak bergerak2 kat dawai tu,
Saya gamkan bahagian bawah bunga guna gam panas. 
Nampak tak2 gambar bawah ni.
Sorry terlupa amik gambar masa gam tu.
Da assemble baru teringat.
Da gam semua baru assemble semua bunga untuk jadi HB.


Haaa yang sebenrnya bahagian pemegang tu saya tak siapkan lagi.
Now tengah jahit for next Hb. Tamak kan.
Yang ni pun tak siap lagi dok siapkan yang lain.
Gambar full HB ni pun lupe nak ambil.
Bile tah nak siap decorate pemegang die ni. Masa masa!
InsyaAllah saya cuba siapkan holder die secepat mungkin dan akan upload gambar nanti.
Saya akan jual bunga ni nanti dengan harga RM60. Mahal sikit sebab jenuh jahit bunga ni.

Ok sampai sini sahaja.
Later saya upload ye.

5 comments:

Nuha hayati said...

cantik!

yolanda diego said...

adore dgn DIY2 akak.

Syu, Syuhada said...

geramnye tengok bunga tu! comey ;)

Siti Nurhayati Dollah said...

Cantikk.. suka step by step yang ditunjukkan. Nak cuba jugak nanti. Terima kasih berkongsi ilmu ;)

Unknown said...

Nice

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...