Followers

 BabyFetus Ticker
pregnancy calendar

20 Jan 2013

Waiting for my baby 20 Jan 2013
Lilypie Pregnancy tickers

Khai & Firdaus 31st March 2012

Khai & Firdaus 31st March
Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Wedding tickers

Barakallah laka, wa barakallahu alaika wa jamaa bainakuma fi kulli khair 31st March 2012
Daisypath Wedding tickers

Engangement Day

Engangement Day
Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, December 14, 2011

Cara membersihkan hati..

Tadi saya dengar kat IKIM Prof (xingat ape name dia) yang Dr gigi tu cakap kita manusia ni selalu rasa dengki, iri hati, rasa tak senang dengan orang dan macam2 lagi penyakit hati so die bagitau cara nak bersihkan hati kita  :

1. Selalu ingat mati
- Selalu bayangkan yang malaikat maut datang nak cabut nyawa kita masa tu so masa tu ada tak lagi kita nak fikir tentang rumah orang yang lagi besar dari kita ke, orang lain lagi kaya ke.. kita dah tak akan rasa nak busuk hati or dengki lagi dah time tu. Time tu fikir tentang amalan yang tak banyak lagi..

2. Belajar ilmu tasawuf dan ilmu makrifatullah
- Ilmu2 mengenal Allah dan ilmu  tentang hati bagus untuk menjadi manusia yangh selalu merendah diri dan tawaduk dalam ibadah. Die sarankan pergi ke kelas2 agama atau beli CD2 di kedai2 agama.

3. Selalu pandang orang lagi mulia dari kita
- Selalu tengok orang lain dengan pandangan yang rendah diri. Kalau tengok orang buat maksiat ingat yang dia lagi mulia dari kita sebab dia jahil dan dia buat maksiat, kita tahu tapi kita masih buat maksiat. Tengok orang kafir, ingat yang dia lagi mulia dari kita sebab dia tak semestinya kafir selamanya mungkin suatu hari die mendapat hidayah dan dia lagi suci dari kita, kita ni dah mendapat hidayah tapi masih lagi banyak dosa. Tengok kanak-kanak, ingat yang dia lagi mulia dari kita sebab masih belum ada dosa. Tengok orang tua, ingat dia lagi mulia dari kita sebab dia telah banyak amalannya. Tengok cleaner ingat yang dia lagi mulia dari kita sebab cleaner membersihkan kotoran yang kita buat, kerjanya mengundang pahala setiap hari sedangkan kerja kita? belum tentu mendapat keredhaan Allah.

Begitulah serba sedikit yang saya ingat. Tak dapat nak ingat sangat sebab kene focus drive. Tapi yang saya ingat dia cakap..Kita tak akan sempurna amalan kita, maksudnya amalan kita tak akan kita tak akan pernah cukup. Tapi kita menuju kesempurnaan. Yang penting ialah kasih sayang Allah. Kalau kita buat amal ibadah banyak-banyak tapi Allah tak redha tak guna juga. Selalulah berdoa supaya mendapat kasih sayang dan redha Allah.

Ok sekian perkongsian ilmu buat masa ni.

Tata~

3 comments:

~ NANA ~ said...

bagus entry ni...peringatan utk kita kn? :)

ka-ii said...

haah bagus kan. duka dengar prof ni ckp. die slalu ingatkan spy selalu rendah diri..

khairulz said...

bkn dr.gigi lerr....hmm.. dr.mata atau Prof.Dr.Muhaya....

huhuu....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...