Followers

 BabyFetus Ticker
pregnancy calendar

20 Jan 2013

Waiting for my baby 20 Jan 2013
Lilypie Pregnancy tickers

Khai & Firdaus 31st March 2012

Khai & Firdaus 31st March
Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Wedding tickers

Barakallah laka, wa barakallahu alaika wa jamaa bainakuma fi kulli khair 31st March 2012
Daisypath Wedding tickers

Engangement Day

Engangement Day
Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, December 21, 2011

Review : Official Photographer


Seriously perkara yang paling lama dan susah untuk saya buat keputusan ialah memilih OP.  Dan inilah benda pertama yang saya book. Saya nak yang murah ( pengantin budget lah kate kan) tapi saya nak yang kualiti jugak. Tapi untuk gambar yang cantik kene la spend duit sikit kan..

Dalam kepala saya cuma ada 2 : kerjagilasimoll or FotoByRazali

Saya melihat seseorang photographer pada nilai artistic nya. Photographer itu mesti pandai ambil :

1)Moments
- gambar moments seperti menangis, ketawa, muka cuak, betulkan kasut, bersiap, peluk mak ayah, borak dengan kawan, cium tangan.. itu adalah moment  penting yang kadang2 pg (short for photographer) ter miss.

2) Angle
Ada photographer just ambil gambar sahaja. Tak pandai cari angle2 yang menarik dan unik. Yang tersembunyi sikit.

3) Gambar pengantin
- Yang ni of course la kan  kate wedding photographer. Gambar common macam kasut, banner, di pelamin, hantaran, semua posing dan ape2 lah yang berkaitan wedding memang wajib ada.

Dan yang ini yang paling penting

4) Artistic
- Yang ini susah sikit nak jumpe pada semua pg. Sorry bab2 gambar saya memang cerewet sikit. Saya tak pernah puas hati bila orang ambil gambar saya sebab tak sama macam saya ambil gambar. Pada saya bila ambil gambar kita bukan sekadar ambil gambar sahaja, mesti ada nilai seni. Saya melihat sesuatu gambar sebagai art. Berbalik pada artistic tadi, maksud saya art ialah something yang bukan pada pengantin, dia adalah kejadian kebetulan yang lain padang lain belalangnya (faham x maksud saya?).Bukan something yang dibuat-buat tapi perkara unik kebetulan yang berlaku dan pg aware untuk shoot.  Benda ni tak semua pg aware kerana mereka lebih focus pada event dan pengantin masa wedding on that day itself. Biasanya pg yang ambil gambar2 macam ni, dalam diri die memang dah ada nilai artistic tu. Die melihat sesuatu in a slow motion mood. Ia adalah combination nilai artistic semulajadi dan skill photography. Artistic tapi tak pandai skill pun tak guna juga. Ada skill tapi tak ada artistic value pun tak jadi. Kedua2 value ni sangat penting.
Ok yang sebenarnye saya nak bagitau saya suka orang artistic.

Dan nak jumpe semua ciri2 ni ada pada 1 pg memang susah. Semua ada pro and cons. 

Dalam banyak2 yang saya survey 2 pg tadi memang ada. Tu yang saya susah nk buat pilihan dua dua pun saya suka. Cuma bezanya Mol picture die agak vintage sikit. Razali pic dia terang, clear dan bright (sama lah kan semua ni). Tapi actly dua-dua pun bole di request. Razali pun bole buat vintage sebab ada beberapa pic dia vintage. Dan vintage2 ni bole di edit. Gambar terang bole request jugak just mintak jangan edit gloomy sangat. 

Hari pertama dapat tarikh saya memang makin confius. Saya kena decide pg dengan segera untuk booking. Harga pun lebey kurang sama. Kualiti? Saya berat pada kedua2nya. Saya tanya pendapat labmate sorang berat pada Mol sorang berat pada Razali.

So saya emel dua-dua. Dan sayangnya Mol sudah di book pada Mac tahun depan. Jadi dengan pantas saya book Razali. Thanks Razali kerana sudi menjadi my OP nanti. Saya harap anda tidak mengecewakan saya.

Lepas ni tak boleh tengok pic Mol lagi. Kene tengok pic Razali je nak sedapkan hati. haha. Tapi seriously Razali ambil gambar memang cun dan teliti. Saya suka. Bakkal je saya takde camera kalau tak saya mesti dah jadi photographer jugak sekarang. I know i can be a good photographer InsyaAllah. Tulah sape suruh salah amik course..kan da. haha ;p

Ok ni artistic value yang saya maksudkan yang ada pada Razali..







This is the best picture. I like it much.



Yang ini sangat chantek ok!









Ok yang ni buat. Saya suka sebab saya suka ambil gambar macam ni.




Ini juga buat, tapi nice and creative.

Ini juga buat and nice.










Sorry Razali saya pinjam pic ye.

p/s: ni puji lebey2 ni saya tak dapat apa2 tau.

Tata~

7 comments:

kaklong said...

mmg SUPERB! :)

LisaLisut said...

glad u chose Razali :) aku pun suka gmbr dia.cuma lewat kenal siapa iru Razali.huhu.

btw dr kriteria ko ckp psl OP tu aku duk byg orangnya mcm Carol. boleh? LOL

ka-ii said...

ye lisa aku sedikit sebanyak mendiscribe carol. haha. ape link blog ko nak add..

amikla die kak long..hehe

Unknown said...

nora suka dua2... tp cuma dpt grab mol je haha :)

ka-ii said...

takpe mol pun cantik gak..

norfadillah said...

sgt superB . yeah !!

nak jugak !!

maybe kita ambik razali jugak !!

ka-ii said...

ambik la die. Die tgh buat promosi tuh..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...